Na stronie znajdziesz najświeższe aktualności dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Spotkanie przedstawicieli Związku Powiatów Polskich oraz PFRON
W dniu 7 maja 2013 roku w warszawskiej siedzibie Związku Powiatów Polskich ( Pałac Kultury i Nauki, p. 2704; 00-901 Warszawa, Plac Defilad 1) odbyło się spotkanie przedstawicieli ZPP i PFRON, dotyczące realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd”. W spotkaniu uczestniczyli: Pani Agnieszka Kloskowska – Dudzińska (Zastępca Prezesa Zarządu PFRON), Pani Małgorzata Poręba i Pan Krzysztof Kaca (pracownicy Wydziału Realizacji Programów PFRON) oraz Panowie: Marek Wójcik (Zastępca Sekretarza Generalnego Dyrektor Biura Związek Powiatów Polskich) i Grzegorz Kubalski (prawnik, ekspert Związku Powiatów Polskich).
W trakcie wizyty poruszone zostały tematy zgłoszone na posiedzeniu VIII Forum Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie i Miejskich Ośrodków Pomocy Rodzinie w Solcu. Uzgodniono, że spotkanie będzie poświęcone realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd”, zaś inne zagadnienia będą omawiane w czasie kolejnych spotkań.
Pan Marek Wójcik wskazał kwestie wymagające w opinii Związku Powiatów Polskich analizy pod kątem poszukiwania możliwości poprawy funkcjonowania programu:
- uelastycznienie programu poprzez zwiększenie autonomii jego Realizatora w zakresie dysponowania limitami środków finansowych PFRON, przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań przewidzianych w programie, w tym uwzględnienie możliwości samodzielnego przenoszenia przez Realizatora programu środków finansowych pomiędzy obszarami programu,
- konieczność wcześniejszego niż w bieżącym roku zakończenia procesu zawierania umów w sprawie realizacji programu, z uwagi na procedury Realizatora programu, dotyczące wydatkowania środków finansowych (podstawa prawna wprowadzenia środków do budżetu powiatu),
- potrzeba odstąpienia od rozliczania finansowego pierwszej transzy środków PFRON przekazanych na realizację programu, wyeliminowanie konieczności złożenia sprawozdania za pierwsze półrocze realizacji programu,
- uregulowanie kwestii, dotyczących kontroli w ramach programu w ten sposób, aby monitorowanie wykorzystania środków PFRON i przedmiotu dofinansowania przez beneficjentów programu (kontrola merytoryczna) należało do kompetencji Realizatora programu (co zaktywizuje PCPR-y), a w gestii PFRON pozostawała kontrola prawidłowości realizacji programu przez samorząd powiatowy,
- uregulowanie zasad współpracy z samorządami powiatowymi w zakresie propozycji modyfikacji warunków uczestnictwa osób niepełnosprawnych w programie lub propozycji modyfikacji innych zasad regulujących funkcjonowanie programu; w tym aspekcie zgłoszona została propozycja wydłużenia okresu karencji (z 3 do 5 lat) w zakresie uzyskania pomocy ze środków PFRON na zakup sprzętu komputerowego,
- zwiększenie zakresu szkoleń oraz zróżnicowanie i dostępność form podwyższania kompetencji pracowników Realizatorów programu, niezbędnych w trakcie realizacji programu, w tym poprzez wykorzystanie form oferowanych w ramach działalności Związku Powiatów Polskich.
W trakcie rozmów wyjaśniono i/lub uzgodniono:
Ad.1) wyjaśniono, że w bieżącym roku Realizator programu dysponuje trzema limitami środków finansowych PFRON przeznaczonymi na realizację określonej (w umowie w sprawie realizacji programu) liczby zadań przewidzianych w programie; wydzielenie odrębnego limitu środków finansowych PFRON na realizację modułu II jest konieczne z uwagi na zasady obsługi i realizacji wniosków osób niepełnosprawnych (dwa cykle rozpatrywania wniosków i ustalenie wysokości pomocy według jednolitych kryteriów jej wyznaczania); możliwość i zasady przenoszenia przez Realizatora programu środków finansowych pomiędzy modułami programu określa umowa w sprawie realizacji programu,
Ad.2) uzgodniono, że w kolejnych latach realizacji programu, proces zawierania umów w sprawie realizacji programu powinien zakończyć się do końca lutego,
Ad.3) wyjaśniono, że zgodnie z umową w sprawie realizacji programu, samorząd powiatowy jest zobowiązany do rozliczenia pierwszej transzy środków PFRON poprzez złożenie sprawozdania w terminie do 15 października każdego roku realizacji programu; nie ma konieczności składania sprawozdania po zakończeniu półrocza realizacji programu; nie ma też możliwości rezygnacji z rozliczenia pierwszej transzy ze względu na wewnętrzne procedury PFRON, jednolite dla wszystkich programów,
Ad.4) wyjaśniono, że zgodnie z umową w sprawie realizacji programu, monitorowanie i kontrola Beneficjentów należy przede wszystkim do kompetencji Realizatora programu,
Ad.5) wyjaśniono, że PFRON na początku grudnia 2012 roku komunikował się z wszystkimi samorządami powiatowymi, przedstawiając plany modyfikacji programu w 2013 roku; samorządy miały możliwość ustosunkowania się do propozycji PFRON i zgłoszenia własnych uwag; Pani Agnieszka Kloskowska – Dudzińska podkreśliła, że PFRON jest zainteresowany wszelkimi sygnałami Realizatorów programu w zakresie realizacji programu, w tym zasad współpracy z PFRON; w zakresie propozycji wydłużenia okresu karencji (z 3 do 5 lat) w uzyskaniu pomocy ze środków PFRON na zakup sprzętu komputerowego wyjaśniono, że częstotliwość korzystania z pomocy PFRON na dany cel może być elementem oceny merytorycznej wniosku; natomiast wydłużenie tego okresu (warunek uczestnictwa w programie) uniemożliwi pomoc w sytuacjach uzasadniających pomoc w terminie wcześniejszym,
Ad.6) uzgodniono, że dla prawidłowej realizacji programu konieczne jest rozwijanie bazy wiedzy, która powinna być dostępna przede wszystkim na poziomie realizacyjnym; obecnie PCPR-y w zbyt małym stopniu korzystają z tej bazy; w związku z tym uznano, że materiały umieszczane na witrynie internetowej PFRON powinny być także przekazywane bezpośrednio Realizatorom programu; możliwe jest to na przykład poprzez umieszczanie materiałów przygotowywanych przez PFRON (dotyczących realizacji programu) w dzienniku internetowym „Warto wiedzieć” na witrynie ZPP (pomoc społeczna).
W związku z pojawiającymi się po stronie Realizatorów zastrzeżeniami dotyczącymi szkoleń przeprowadzanych przez PFRON ustalono również, że ZPP przygotuje szczegółowe zestawienie szkoleń, co do których zgłaszano zastrzeżenia.
Po stronie PFRON rozważona zostanie:
- możliwość udziału przedstawicieli PFRON w konwentach wojewódzkich, podczas których mogą być organizowane robocze spotkania z Realizatorami programu, mające charakter konsultacyjno- szkoleniowy w zakresie realizacji programu,
- współpraca ze Związkiem Powiatów Polskich w przygotowaniu „Poradnika” dla Realizatorów programu (forma multimedialna); uznano, że wymagania odnośnie zawartości poradnika (spis treści) zostaną zaproponowane przez ZPP,
- przekazanie ZPP informacji z monitoringu programu, przeprowadzonego po jego pierwszej edycji.
Opracowali: Małgorzata Poręba, Gł. Specjalista, WRP Krzysztof Kaca, Kierownik Sekcji Programów, WRP