Pytania i odpowiedzi z zakresu technicznej obsługi SODiR
REKOMENDACJE TECHNICZNE dla aplikacji SODiR on-line
System operacyjny:
- Windows 7 (wersja 32-bitowa i 64-bitowa),
- Windows 8 (wersja 32-bitowa i 64-bitowa),
- Windows 10 (wersja 32-bitowa i 64-bitowa)
Do poprawnej obsługi Aplikacji SODiR Online zalecana jest jedna z poniższych przeglądarek internetowych:
- Mozilla Firefox w wersji 51,
- Internet Explorer w wersji 11.
Uwaga!!! do korzystania z podpisu kwalifikowanego w SODiR on-line nadal wymagana jest instalacja aktywnego składnika Java (JRE) w wersji 8.121
System SODiR służy do wysyłania do PFRON dokumentów (Wn-D wraz załącznikami INF-D-P i INF-O-PP/INF-O-PR, Wn-U-G z formularzami INF-O-P-dM/INF-O-P-dR, WN-U-A z formularzem INF-O-P-dR). Aby wysłać dokument do PFRON:
- zaloguj się do systemu SODiR (https://sod.pfron.org.pl);
- w module Dokumenty wypełnij, podpisz i wyślij odpowiedni wniosek;
- odczytaj jaki status otrzymał wysłany dokument w module Korespondencja;
Certyfikat PFRON
Aby podpisywać dokumenty trzeba posiadać zarejestrowany w PFRON i ważny elektroniczny certyfikat, do którego celem autoryzacji każdego wniosku, używane jest hasło do klucza prywatnego. Bezpłatny certyfikat PFRON należy wygenerować w module Administracja po zalogowaniu się na stronę internetową https://sod.pfron.org.pl. Jeśli w ustawieniach przeglądarki nie zmieniono domyślnego miejsca zapisu pobieranych plików, zapisany klucz zostanie umieszczony w katalogu „Pobrane”. Katalog „Pobrane” zazwyczaj znajduje się w lokalizacji: C:\Użytkownicy\<nazwa użytkownika>\Pobrane.
Uwaga!!!
Nazwa zapisanego na dysku pliku w pierwszym etapie generowania certyfikatu zawiera: numer w rejestrze PFRON, datę i godzinę wygenerowania pliku np.
keystore_00X0000X00_bezCertyfikatu_20200922_123731.pfx
W drugim etapie generowania certyfikatu, podczas instalowania certyfikatu PFRON w module Korespondencja plik będzie zawierał numer certyfikatu i inną godzinę utworzenia
keystore_00X0000X0_19fed249f496a7ca _20200922_125048.pfx
Ostatnio wygenerowany przez Ciebie plik zawierający numer certyfikatu będzie służył do autoryzacji składanych za pośrednictwem SODiR dokumentów. Plik z certyfikatem można przenieść w dowolne miejsce na komputerze Użytkownika, a także można zmienić jego nazwę.
Instrukcja generowania certyfikatu PFRON opisana jest w punkcie 3.
Certyfikat kwalifikowany
Dokumenty składane do PFRON możesz podpisać także nabytym od podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne certyfikatem kwalifikowanym.
Jest to certyfikat objęty gwarancją prawną, wydawany na podstawie Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1173). Certyfikat taki jest równoważny podpisowi odręcznemu. Certyfikat kwalifikowany zarejestruj w SODiR poprzez zalogowanie się na stronie https://sod.pfron.org.pl, następnie wybierz moduł Administracja, opcję „Nowy certyfikat kwalifikowany” oraz dokonaj wyboru certyfikatu kwalifikowanego.
Uwaga!!!
W celu zwiększenia bezpieczeństwa, System SODiR umożliwia autoryzowanie dokumentów podczas ich zapisywania i wysyłania za pomocą podpisu kwalifikowanego. Jednak do prawidłowej pracy z dokumentami, niezbędne jest wygenerowanie oraz wczytanie certyfikatu PFRON przed rozpoczęciem edycji formularzy.
Instrukcja rejestracji certyfikatu kwalifikowanego opisana jest w punkcie 4.
Aby wygenerować certyfikat PFRON wybierz w module Administracja - „Nowy certyfikat PFRON”.
W celu wygenerowania klucza prywatnego, kliknij przycisk „Generowanie żądania wydania certyfikatu”. Wówczas automatycznie wypełni się pozycja „Dane certyfikatu”.
Po wygenerowaniu żądania certyfikatu ukaże się informacja:
Wybierz przycisk „OK”. Następnie wprowadź oraz powtórz hasło do klucza składające się z co najmniej 6 znaków (mogą to być litery bądź cyfry, bez polskich znaków np. ś, ć), które będzie wymagane przy każdym jego użyciu podczas pracy z dokumentami. Proces generowania certyfikatu kończy się naciśnięciem przycisku „Wyślij do PFRON”, który znajduje się na dole ekranu. Wówczas wyświetli się komunikat:
Po zakończeniu procesu generowania klucza, plik klucza zostanie udostępniony przez aplikację do zapisu na dysku.
W celu zapisania pliku użyj akcji „Zapisz” dostępnej w okienku zapisu przeglądarki, które wyświetli się po naciśnięciu przycisku „Wyślij do PFRON”. Plik będzie miał nazwę:
keystore_<numer pfron>_bezCertyfikatu_<data>_<godzina>.pfx
(przykład pliku: keystore_00X0000X0_bezCertyfikatu_20200922_123731.pfx).
Po ponownym zalogowaniu się do Systemu w pierwszej kolejności odczytaj korespondencję przesłaną z Funduszu, do której zostanie dołączony certyfikat PFRON. W tym celu wybierz moduł Korespondencja, a następnie „Lista wiadomości otrzymanych” i naciśnij klawisz „Odśwież”.
Podczas instalowania certyfikatu PFRON kliknij przycisk „Przeglądaj” znajdujący się na dole ekranu. Wówczas otworzy się okno, w którym odszukaj i wybierz zapisany wcześniej plik:
keystore_<numer pfron>_bezCertyfikatu_<data>_<godzina>.pfx
oraz kliknij „Otwórz”. Klucz prywatny zostanie wczytany, co będzie widoczne na dole ekranu:
Po wczytaniu klucza oraz podaniu hasła, wybierz przycisk „Zainstaluj certyfikat”. Wówczas plik klucza z zainstalowanym certyfikatem zostanie udostępniony przez aplikację do zapisu na dysku. Plik będzie miał nazwę:
keystore_<numer pfron>_<numer certyfikatu>_<data>_<godzina>.pfx
Aby zapisać certyfikat, posłuż się akcją „Zapisz” dostępną w wyświetlonym okienku zapisu w przeglądarce. Jeśli w ustawieniach przeglądarki nie zmieniłeś domyślnego miejsca zapisu pobieranych plików, zapisany klucz zostanie umieszczony w katalogu „Pobrane”.
Katalog „Pobrane” zazwyczaj znajduje się w lokalizacji: C:\Użytkownicy\<nazwa użytkownika>\Pobrane.
Po imporcie certyfikatu System powraca do listy wiadomości otrzymanych. Od tej pory wysyłane do Funduszu dokumenty będziesz mógł podpisywać zapisanym na komputerze certyfikatem PFRON.
Jeżeli korzystałeś już wcześniej z SODiR i Twój certyfikat stracił ważność – możesz wygenerować nowy certyfikat. W tym celu wybierz moduł Administracja, a następnie funkcję „Nowy certyfikat PFRON”. Zostanie otwarty formularz przeznaczony do generowania nowego certyfikatu i wówczas należy postępować w sposób opisany jak wyżej.
Szczegółową instrukcję generowania certyfikatu PFRON znajdziesz w tym miejscu.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa, System SODiR umożliwia autoryzowanie dokumentów podczas ich zapisywania i wysyłania za pomocą podpisu kwalifikowanego. Jednak do prawidłowej pracy z dokumentami, niezbędne jest wygenerowanie oraz wczytanie certyfikatu PFRON przed rozpoczęciem edycji formularzy. Instrukcja generowania certyfikatu PFRON opisana jest w punkcie 3.
Uwaga!!! do korzystania z podpisu kwalifikowanego w SODiR on-line nadal wymagana jest instalacja aktywnego składnika Java (JRE) w wersji 8.121
Certyfikat kwalifikowany
Aby zarejestrować certyfikat kwalifikowany wybierz w module Administracja pozycję „Nowy certyfikat kwalifikowany”.
Następnie kliknij przycisk „Wybierz certyfikat” i zaznacz pole wyboru przy odpowiednim certyfikacie. Wówczas pozycje w polu szczegóły certyfikatu kwalifikowanego zostaną uzupełnione danymi.
Po sprawdzeniu danych certyfikatu wybierz „Wyślij do PFRON”. O prawidłowym przebiegu rejestracji certyfikatu kwalifikowanego zostaniesz poinformowany następującym komunikatem:
Aby móc podpisywać dokumenty podpisem kwalifikowanym w aplikacji SODiR, po poprawnym zarejestrowaniu certyfikatu wyloguj się i zaloguj ponownie.
Lista certyfikatów kwalifikowanych
W module Administracja w pozycji „Lista certyfikatów kwalifikowanych” znajdziesz szczegóły zarejestrowanych certyfikatów kwalifikowanych.
Podpisywanie i wysyłanie dokumentów podpisem kwalifikowanym
Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym, należy po poprawnym wypełnieniu wcisnąć przycisk „Podpisz podpisem kwalifikowanym”
Aby wysłać dokument z podpisem kwalifikowanym, należy po poprawnym wypełnieniu wniosku wybrać przycisk „Wyślij z podpisem kwalifikowanym”
Szczegółową instrukcję rejestracji certyfikatu kwalifikowanego w SODiR znajdziesz w tym miejscu.
5. Jak zmienić domyślne miejsce zapisu pobieranych plików/ certyfikatu PFRON??
Użytkownicy SODiR, dla których odnalezienie pliku z wygenerowanym certyfikatem jest nadmiernym utrudnieniem, mogą przed rozpoczęciem generowania pliku zmienić domyślną lokalizację zapisywania pobieranych plików.
Uwaga!!!
Nazwa zapisanego na dysku pliku w pierwszym etapie generowania certyfikatu zawiera: numer w rejestrze PFRON, datę i godzinę wygenerowania pliku np.
keystore_00X0000X0_bezCertyfikatu_20200922_123731.pfx
W drugim etapie generowania certyfikatu, podczas instalowania certyfikatu PFRON w module Korespondencja powyższy plik będzie zawierał numer certyfikatu i inną godzinę utworzenia.
keystore_00X0000X0_19fed249f496a7ca _20200922_125058.pfx
Ostatnio wygenerowany przez Wnioskodawcę plik zawierający numer certyfikatu będzie służył do autoryzacji składanych za pośrednictwem SODiR dokumentów. Plik z certyfikatem można przenieść w dowolne miejsce na komputerze Użytkownika, a także można zmienić jego nazwę.
Zmiana domyślnej lokalizacji zapisywania plików, jeśli używany jest Internet Explorer:
W pasku menu przeglądarki Internet Explorer wybierz Narzędzia, a następnie na liście poleceń kliknij w pozycję „Wyświetl pobrane pliki”
W wyniku dokonanego wyboru otworzy się okno o nazwie „Wyświetlanie plików do pobrania - Internet Explorer”. W lewym dolnym rogu wyświetlonego okna wybierz „Opcje”. Wówczas otworzy się kolejne mniejsze okno o nazwie „Opcje pobierania”.
Z reguły wskazane jest domyślne miejsce zapisu pobieranych plików w katalogu „Pobrane”, jednakże w każdej chwili możesz zmienić miejsce zapisu pobieranych plików i poprzez przycisk „Przeglądaj” wskazać np. Pulpit.
Zmiana domyślnej lokalizacji zapisywania plików, jeśli używany jest Firefox:
W pasku menu przeglądarki wybierz Narzędzia, a następnie kliknij „Opcje”
Wyświetli się wówczas okno, w którym kliknij w zakładkę „Ogólne”.
W sekcji „Pobieranie” z reguły wskazane jest domyślne miejsce zapisu pobieranych plików w katalogu „Pobrane”, jednakże w każdej chwili możesz zmienić miejsce zapisu pobieranych plików i poprzez przycisk „Przeglądaj” wskazać np. Pulpit.
Jeśli używany jest Internet Explorer:
Aby wyczyścić cache przeglądarki Internet Explorer z paska menu przeglądarki wybierz zakładkę Narzędzia, a następnie Opcje internetowe.
W panelu Opcje internetowe wybierz zakładkę Ogólne, a w sekcji Historia przeglądania kliknij przycisk Usuń.
W oknie Usuwanie historii przeglądania zaznacz dwie opcje: Tymczasowe pliki internetowe i Pliki cookie. Następnie kliknij przycisk Usuń i potwierdź operację przyciskiem OK.
Po wyczyszczeniu cache wyłącz całkowicie przeglądarkę i uruchom ponownie.
Jeśli używany jest Firefox:
Aby wyczyścić cache przeglądarki Mozilla Firefox z paska menu przeglądarki wybierz zakładkę Narzędzia, a następnie Opcje.
W oknie Opcje wybierz zakładkę Sieć, a następnie w sekcji Treści w pamięci podręcznej kliknij przycisk „Wyczyść teraz” i potwierdź operację przyciskiem „OK”.
Po wyczyszczeniu cache wyłącz całkowicie przeglądarkę i uruchom ponownie.
Aby wyczyścić cache Java z menu dostępnego pod przyciskiem Start wybierz opcję Panel sterowania.
W oknie Panelu sterowania wybierz ikonę Java:
W oknie Java Control Panel wybierz zakładkę General i w sekcji Temporary Internet Files kliknij przycisk Settings… .
Naciśnięcie przycisku „Delete Files” spowoduje wyświetlenie okna „Delete Files and Applications”, gdzie zaznacz wszystkie opcje i potwierdź operację przyciskiem „OK”.
Jeśli nie możesz odnaleźć położenia certyfikatu na dysku, wystąp do PFRONu o wydanie nowego certyfikatu. W module Administracja jest opcja „Nowy certyfikat PFRON”. Procedura postępowania jest taka sama jak podczas generowania pierwszego certyfikatu. Szczegółową instrukcję generowania certyfikatu PFRON znajdziesz w tym miejscu.
Aby otrzymać nowe dane do logowania (jednorazowe hasło i/lub login) prześlij do Funduszu prośbę o ponowne udostępnienie danych umożliwiających zalogowanie się do Systemu Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR). Prośba o nadanie nowego hasła i loginu powinna zawierać następujące dane:
- Imię i nazwisko/ Pełna nazwa Beneficjenta
- Adres
- NIP REGON
- PESEL
- Nr PFRON
- login do logowania się w SODIR, otrzymany od PFRON (o ile jest znany)
Dodatkowo ww. prośba powinna być podpisana przez wnioskodawcę bądź osobę upoważnioną, dla której wnioskodawca przedłożył w Funduszu stosowne pełnomocnictwo.
Prośbę o nadanie nowych danych do logowania zawierającą wyżej wskazane informacje prześlij w formie pisma tradycyjnego do właściwego terytorialnie oddziału PFRON bądź w formie maila na adres: sod@pfron.org.pl. Odpowiedź na poprawnie sformułowaną prośbę otrzymasz pisemnie za pośrednictwem poczty.
W sytuacji, gdy nie otrzymałeś jeszcze korespondencji z loginem i hasłem jednorazowym i nie masz możliwości złożenia wniosku elektronicznie - a zbliża się termin na jego złożenie - powinieneś przesłać dokumenty w formie papierowej do właściwego terytorialnie oddziału PFRON celem zachowania terminu.