informacje o cookies!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Na stronie znajdziesz najświeższe aktualności dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Łatwiejsze planowanie podróży dla osób z niepełnosprawnościami

PKP Intercity nieustannie pracuje nad tym, aby rozszerzać dostęp do swoich usług dla osób z niepełnosprawnościami. W tym zakresie szkoli pracowników drużyn konduktorskich, inwestuje w nowoczesny tabor, jak również ułatwia samą organizację przejazdu. Z dniem 29 marca br. przewoźnik uruchomił specjalny numer infolinii przeznaczony dla tej grupy pasażerów.

Dedykowana zakładka na stronie internetowej i specjalny numer telefonu

29 marca 2019 roku PKP Intercity uruchomiło dodatkowy numer telefonu: 42 205 45 31 przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej. Podróżni, dzwoniąc na dedykowany numer, mogą zgłosić przejazd osoby
z niepełnosprawnością, wypełnić  z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, a także otrzymać kompleksową informację. Na ten numer pasażerowie mogą także dzwonić w celu uzyskania pomocy, gdyby wystąpiły jakiekolwiek utrudnienia w trakcie podróży. Koszt połączenia jest zgodny z taryfą operatora.

Szczegółowe informacje oraz porady dotyczące organizacji przejazdu osób
z niepełnosprawnością dostępne są na stronie PKP Intercity. W specjalnej zakładce można znaleźć wiele wskazówek ułatwiających zaplanowanie podróży, w tym informacje na temat ustawowych ulg. Dostępna jest także wyszukiwarka połączeń, w której jednym z kryteriów jest dostępność wagonu z platformą/windą dla osób poruszających się na wózkach. Informacje te można znaleźć na stronie.

O tym, czy wybrany skład jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami można również dowiedzieć się w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta

 

Jak zaplanować podróż?

Mając na względzie bezpieczeństwo i komfort podróży osób z niepełnosprawnościami, PKP Intercity rekomenduje korzystanie z pociągów posiadających stosowne udogodnienia. Możliwe jest uzyskanie asysty pracowników PKP Intercity. O potrzebie jej otrzymania należy poinformować przewoźnika na co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem podróży. Można to zrobić za pośrednictwem elektronicznego formularza dostępnego na stronie internetowej PKP Intercity, w Centrach Obsługi Klienta lub telefonicznie, korzystając z dedykowanej infolinii: 42 205 45 31.

W ramach pomocy PKP Intercity pomoże m.in. znaleźć połączenie obsługiwane przez pociąg posiadający udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Pracownicy przewoźnika służą pomocą przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu, a także wnoszeniu lub wynoszeniu bagażu o wadze do 20 kg. Pomoc osobom poruszającym się na wózkach polega na uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy znajdującej się na wyposażeniu taboru. W trakcie przejazdu do dyspozycji pasażerów pozostaje obsługa pociągu, która udzieli wszelkich informacji dotyczących połączenia, udogodnień w składzie oraz zasad bezpieczeństwa. PKP Intercity służy także pomocą w przesiadce do komunikacji zastępczej przy planowanej lub awaryjnej zmianie organizacji ruchu pociągów.

Inwestycje w nowoczesny tabor i szkolenia pracowników

Osoby z niepełnosprawnościami coraz częściej korzystają z usług PKP Intercity. W 2018 roku pociąg wybrało prawie 65 tys. pasażerów z tej grupy, co stanowi wzrost o 60% w porównaniu do 2017 roku. Pociągi PKP Intercity są także coraz lepiej przystosowane do potrzeb tej grupy pasażerów. Dzięki realizowanym inwestycjom po 2023 roku wszystkie składy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Jedną z inwestycji jest zakup 60 wagonów COMBO od PESA Bydgoszcz. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, wyposażone w specjalną przestrzeń dla osób  z niepełnosprawnościami, w tym osób poruszających się na wózku, a także miejsca przewidziane dla ich opiekunów. Wagony posiadać będą automatyczne drzwi przedziałowe i bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Stosowane w nich będą oznaczenia Braille’a, które ułatwią przemieszczanie się osobom niewidomym lub niedowidzącym. Ponadto PKP Intercity planuje również zakup 12 nowoczesnych składów EZT przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity prowadzi także specjalistyczne  szkolenia dla swojego personelu, realizowane we współpracy z Fundacją Integracja. Program tych warsztatów został przygotowany z myślą o pracownikach kolei. Zajęcia obejmują prezentacje filmów, dyskusje oraz symulacje. Dzięki nim uczestnicy zdobywają cenną wiedzę na temat rodzajów niepełnosprawności oraz trudności napotykanych w trakcie podróży. To także nauka komunikowania się z osobami o szczególnych potrzebach i savoir-vivre. W części praktycznej jednym z elementów jest zadanie z wykorzystaniem gogli symulujących wadę wzroku, która może być spowodowana przez zaćmę, jaskrę czy retinopatię cukrzycową. Instruktorzy Fundacji kładą także duży nacisk na aspekty techniczne związane z pomocą osobom z niepełnosprawnością. Już ponad 1700 pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity ukończyło specjalistyczne szkolenia.

 


PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy centra dużych miast oraz popularne ośrodki turystyczne
w kraju, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie. Każdego dnia uruchamia ponad 380 pociągów oraz realizuje największy w historii Spółki program inwestycyjny w tabor i zaplecza techniczne. W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” Spółka wyda ok 7 mld zł na wyższy komfort pasażerów. Kupi i zmodernizuje wagony, lokomotywy, składy zespolone oraz przebuduje stacje postojowe. Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będą zestawione w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Data publikacji: 2019-03-29
Autor: Zespół Prasowy PKP Intercity S.A.

Inne aktualności z tej kategorii