informacje o cookies!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Współpracujemy z urzędami marszałkowskimi i starostwami powiatowymi przekazując im pieniądze na zadania z zakresu rehabilitacji.

Transport indywidualny dla osób niepełnosprawnych. Badanie potencjału rynku

Celem przeprowadzonego badania było oszacowanie potencjału rynku pod kątem podmiotów:

  • świadczących usługi indywidualnego transportu door-to-door lub mogących świadczyć takie usługi;
  • produkujących pojazdy do przewozu osób z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności lub adaptujących pojazdy do takiego celu;
  • wykonujących adaptację budynków mieszkalnych do potrzeb osób wymagających wsparcia w zakresie mobilności.

Wyniki badań zaprezentowano w ujęciu ogólnopolskim i subregionalnym w podziale na 6 subregionów:

  1. subregion 1: zachodniopomorskie i lubuskie;
  2. subregion 2: dolnośląskie, śląskie i opolskie;
  3. subregion 3: wielkopolskie, pomorskie i kujawsko-pomorskie;
  4. subregion 4: warmińsko-mazurskie i podlaskie;
  5. subregion 5: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie;
  6. subregion 6: małopolskie, mazowieckie, łódzkie.

Raport zawiera wyniki badań ankietowych oraz wywiadów indywidualnych, które zostały wykorzystane do przygotowania dokumentacji konkursu grantowego dla jednostek samorządu terytorialnego, zainteresowanych realizacją przedmiotowych usług na swoim terenie.

Zestawienie prezentujące dotychczas stosowane w Polsce modele usługi door-to-door

Opracowanie miało na celu przybliżenie jednostkom samorządu terytorialnego modeli realizowanych usług transportu osób z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności.

Przeprowadzone badania i analizy pozwoliły na zidentyfikowanie trzech podstawowych modeli świadczenia/organizacji usług door-to-door przez jednostki samorządu terytorialnego:  

  1. samodzielne świadczenie usługi transportowej door-to-door przez jednostkę samorządu terytorialnego lub spółkę komunalną;
  2. zlecenie realizacji usługi transportowej door-to-door podmiotowi zewnętrznemu wybranemu w oparciu o procedury zamówień publicznych;
  3. zlecenie realizacji usługi transportowej door-to-door organizacji pozarządowej w oparciu o procedury z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zestawienie ma charakter poglądowy i nie przedstawia modeli w sposób możliwy do wdrożenia bez ich uprzedniego dostosowania do charakterystyki jednostki samorządu terytorialnego  oraz potrzeb ich mieszkańców.

Opracowanie będzie pomocne jednostkom samorządu terytorialnego w przygotowaniu i złożeniu wniosku w konkursie grantowym.

Raport i Zestawienie powstały na zlecenie PFRON w ramach projektu „Usługi indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawa dostępności architektonicznej wielorodzinnych budynków mieszkalnych”, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).

Zachęcamy do lektury!

Data publikacji: 2020-06-17
Departament Wsparcia Zarządu
Autor: Wydział ds. Projektów Współfinansowanych

Inne aktualności z tej kategorii