Na stronie znajdziesz najświeższe komunikaty z regionu dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Dostępny jest interaktywny wniosek o zgodę na wydatkowanie środków ZFRON i ZFA w ramach tarczy antykryzysowej
Na tej podstawie w okresie od dnia 8 marca 2020 r., nie dłużej jednak niż do upływu 6 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, kwota do 20% środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności albo do 20% kwoty podlegającej zwrotowi na te fundusze na podstawie art. 29 ust. 3a1 lub art. 33 ust. 4a ustawy o rehabilitacji, może być przeznaczona na:
- utrzymanie zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
- wynagrodzenia lub pomoc bytową dla osób niepełnosprawnych będących:
- pracownikami,
- wykonawcami pracy nakładczej,
- innymi osobami niż wymienione w lit. a i b, świadczącymi pracę na rzecz dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności,
- niepracującymi osobami niepełnosprawnymi będącymi byłymi pracownikami dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności;
- inne wydatki niezbędne do zapewnienia ciągłości zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym do zapewnienia ciągłości działalności dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności.
Jak złożyć wniosek
Wniosek Wn-C-ZF może być wypełniony w formie elektronicznej i złożony w formie elektronicznej, dokumentowej lub pisemnej. Najdogodniej jest go jednak wypełniać elektronicznie i składać drogą e-mail w formie elektronicznej lub dokumentowej – dlatego przygotowaliśmy wniosek do wypełniania elektronicznego z możliwością przesłania elektronicznego lub wydruku i złożenia go w formie pisemnej.
Zalecamy wypełnianie wniosku w bezpłatnym programie Adobe Acrobat Reader (w wersji 6.0. lub późniejszej) z włączoną obsługą Javascript.
Wypełnienie wniosku w tym programie pozwala na poprawne wypełnienie wniosku i korzystanie ze wszystkich funkcji wniosku takich, jak zautomatyzowane:
- wyświetlanie zestawów pól niezbędnych do wypełniania w zależności od wypełnionych danych dotyczących np. statusu pracodawcy, wyboru rodzajów planowanych wydatków oraz źródła ich poniesienia,
- obliczenia wartości pól (w tym kontroli limitu wydatków i kontroli limitu pomocy de minimis),
- korekcja ewentualnych błędów (dotyczących m.in. dat, wartości),
- wstępna weryfikacja wniosku (z informacjami o niewypełnionych wymaganych polach lub nieskorelowanych datach).
Dzięki temu liczba pól do faktycznego wypełnienia jest zminimalizowana i zawsze adekwatna do sytuacji pracodawcy oraz planowanych wydatków, a liczba potencjalnych błędów we wnioskach zostanie zminimalizowana.
Wniosek dostarcza wszystkich danych niezbędnych do obliczenia kwoty wydatków, w tym stanowiących pomoc oraz do wydania zgody (bez dodatkowego postępowania dowodowego), która później nie będzie kwestionowana. Zakres tego wniosku i zastosowanie się do treści zatwierdzonego wniosku wyłącza ryzyko podważania wydatków w trakcie postępowania kontrolnego. Zakres wniosku pozwoli również na analizę tego instrumentu bez konieczności późniejszego ankietowania podmiotów, które z niego skorzystały.
Każdy może wypełnić wniosek samodzielnie. Dzięki kodom QR zamieszczonymi w prawym górnym rogu każdej strony, także po wydrukowaniu każdy może samodzielnie skompletować wniosek oraz go podpisać. Dodatkowo, w celu autokontroli danych i łatwego dostępu do tych danych przez wnioskodawcę, może on nie tylko sprawdzić wniosek i przesłać go do PFRON, ale także wyeksportować wypełniony wniosek i treść wypełnionych pól na swój adres e-mail w sposób ułatwiający również późniejszą szybką weryfikację treści wniosku np. przy pomocy telefonu komórkowego.
We wniosku znajdują się także pola informacyjne z listami prostych pytań i odpowiedzi oraz przykładów, które powstały dzięki pytaniom.
Zgłaszanie uwag do wniosku
Prosimy o zgłaszanie wszelkich uwag dotyczących tego wniosku do Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Na ostatniej stronie wniosku w prawym dolnym rogu znajduje się przycisk oznaczony (?!), który umożliwia bezpośrednie zgłaszanie uwag i ich szybkie rozwiązanie.