Misją Funduszu jest ułatwianie osobom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym.
Tekst łatwy do czytania i rozumienia – opis działalności Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Co to jest PFRON?
Skrót PFRON oznacza Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
PFRON zbiera i przekazuje pieniądze na rehabilitację osób niepełnosprawnych.
Rehabilitacja – to znaczy nauka czynności wykonywanych każdego dnia.
Te czynności to na przykład gotowanie obiadów albo ubieranie się.
Rehabilitacja to też nauka zadań potrzebnych w pracy.
PFRON nie zbiera pieniędzy na leczenie.
Pieniądze na leczenie zbiera Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).
Komu PFRON przekazuje pieniądze?
- Pracodawcom, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne.
- Osobom niepełnosprawnym, które pracują same.
Czyli mają swoje firmy. - Niepełnosprawnym rolnikom.
- Organizacjom pozarządowym, które pomagają osobom niepełnosprawnym.
Organizacja pozarządowa to znaczy grupa ludzi. Razem robią ważne sprawy. Pomagają też innym ludziom. - Samorządom powiatowym – czyli władzom powiatu.
Powiat to jedno duże miasto albo kilka małych miejscowości.
Samorządy pomagają ludziom w Twojej najbliższej okolicy.
Pomagają także osobom niepełnosprawnym.
Co się dzieje z pieniędzmi PFRON?
Pieniądze dostaje pracodawca
Pracodawca może dostać pieniądze od PFRON.
Z tych pieniędzy może zapłacić niepełnosprawnym pracownikom.
Dla osób niepełnosprawnych często trzeba dostosować miejsce pracy.
Osoby niepełnosprawne mają też dłuższy urlop.
Pracodawca ma więc dodatkowe koszty zatrudnienia.
Pieniądze z PFRON pomagają zmniejszyć koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Pieniądze dostaje osoba niepełnosprawna, która ma firmę
Każdy właściciel firmy musi płacić składki na ubezpieczenia społeczne.
Składki wpłaca się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w skrócie nazywa się ZUS.
Ze składek ZUS płaci za:
- emerytury
- renty
- zwolnienia lekarskie – gdy ktoś jest chory.
Najpierw składki trzeba zapłaci samemu.
Potem PFRON może zwróci część składek za osobę niepełnosprawną.
Dzięki temu osoba niepełnosprawna mniej wydaje na swoją firmę.
Może więcej zarabiać.
Pieniądze dostaje niepełnosprawny rolnik
Każdy rolnik musi płacić składki na ubezpieczenia społeczne.
Składki wpłaca się do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w skrócie nazywa się KRUS
Ze wpłaconych pieniędzy KRUS płaci za:
- emerytury
- renty
- zwolnienia lekarskie rolników – gdy ktoś jest chory.
Najpierw składki trzeba zapłaci samemu.
Potem FRON może zwrócić składki za niepełnosprawnego rolnika.
Dzięki temu osoba niepełnosprawna mniej wydaje na swoje gospodarstwo rolne.
Pieniądze dostaje organizacja pozarządowa
Organizacja pozarządowa może dostać pieniądze na pomoc dla osób niepełnosprawnych.
Najważniejsza pomoc to:
- szkolenia
- warsztaty
- rehabilitację
- asystentów osób niepełnosprawnych
- zajęcia sportowe
- wycieczki.
PFRON organizuje konkursy na dotacje dla organizacji pozarządowych.
Organizacje pozarządowe zgłaszają projekty do konkursu.
PFRON daje pieniądze na najlepsze projekty.
Pieniądze dostają samorządy
Samorządy powiatowe otrzymują pieniądze z PFRON na pomoc osobom niepełnosprawnym.
Zadania samorządów powiatowych wobec osób niepełnosprawnych reguluje prawo.
To prawo nazywa się:
Ustawa o rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Potrzebujesz pomocy?
Najpierw idź do samorządu!
Pomoc w samorządach
W tej części dowiesz się:
- jak działa samorząd
- w czym może Ci pomóc samorząd.
Co to jest samorząd?
W samorządzie pracują urzędnicy.
Urzędnicy zajmują się ważnymi sprawami w bliższej lub dalszej okolicy.
Samorząd gminny zajmuje się gminą.
Gmina to Twoja najbliższa okolica.
Na przykład kilka wsi lub małe miasto.
Samorząd powiatowy zajmuje się powiatem.
Powiat to większe terytorium:
duże miasto albo małe miasto i gminy w Twojej okolicy.
Duży obszar złożony z wielu powiatów to województwo.
W Polsce jest 16 województw.
Dzięki samorządowi wszyscy ludzie mogą decydować:
jak załatwia się ważne sprawy w ich okolicy.
Samorządy mają swoje urzędy.
W urzędach samorządowych możesz załatwić wiele potrzebnych rzeczy.
Na przykład dowód osobisty lub paszport.
W urzędach samorządowych możesz też dostać pomoc.
Na część tej pomocy pieniądze przekazuje PFRON.
Jak wygląda samorząd?
Szefem samorządu w powiecie jest starosta.
Starosta zarządza:
- starostwem – czyli urzędnikami
- powiatowym centrum pomocy rodzinie
- powiatowym urzędem pracy.
Powiat składa się z gmin.
Szefem każdej gminy jest wójt lub burmistrz.
Burmistrz zajmuje się:
- swoimi urzędnikami
- ośrodkiem pomocy społecznej (OPS).
Powiatowe centrum pomocy rodzinie oraz ośrodek pomocy społecznej znajduje się w Twojej najbliższej okolicy.
W różnych sprawach musisz pójść właśnie do nich.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Jesteś niepełnosprawny i potrzebujesz pomocy?
Możesz wybrać się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w skrócie nazywa się PCPR.
PCPR może Ci pomóc w sprawach związanych z rehabilitacją społeczną.
To znaczy: pomóc Ci lepiej funkcjonować na co dzień.
Na przykład może pomóc zlikwidować bariery w Twoim domu i nie tylko.
Bariery to na przykład drzwi za wąskie dla wózka.
Albo za śliska podłoga.
Tak można zlikwidować bariery:
- poszerzyć drzwi
- wybudować podjazd.
Być może trudno Ci jest porozumiewać się z innymi.
To jest bariera w komunikowaniu się.
Możesz dostać część pieniędzy na rzeczy,
które pozwolą Ci łatwiej komunikować się z innymi ludźmi.
Na przykład na komputer.
PCPR może pomóc Ci wyjechać na turnus rehabilitacyjny
Turnus rehabilitacyjny to wyjazd na 2 tygodnie.
Możesz wyjechać do specjalnego ośrodka
W takim ośrodku możesz skorzystać z zabiegów leczniczych.
Na przykład ćwiczeń albo masażu.
Masz za mało pieniędzy na turnus?
Możesz o nie poprosić w PCPR.
Musisz złożyć wniosek.
PCPR może dopłacić do sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i środków pomocniczych
Sprzęt rehabilitacyjny to sprzęt potrzebny do Twojej rehabilitacji.
Na przykład rowerek do ćwiczeń w domu.
Rehabilitację zaleca lekarz.
Sprzęt ortopedyczny i środki pomocnicze to na przykład:
wózki inwalidzkie, balkoniki, laski, aparaty słuchowe.
Lekarz stwierdza:
czy te rzeczy są Ci potrzebne.
Możesz złożyć wniosek o pomoc w zakupie sprzętu rehabilitacyjnego.
Powiatowy urząd pracy
Powiatowy urząd pracy w skrócie nazywa się PUP.
PUP pomaga w różnych sprawach związanych z rehabilitacją zawodową:
- w szkoleniu
- w założeniu własnej działalności gospodarczej (czyli firmy).
Urzędnicy w PUP pomogą Ci w napisaniu wniosku o pomoc w założeniu własnej firmy .
Wniosek z złożysz w PUP.
Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej pomaga w utrzymaniu.
Możesz tam dostać pieniądze lub potrzebne rzeczy.
Na przykład ubrania lub jedzenie.
Ośrodek Pomocy Społecznej w skrócie nazywa się OPS.
OPS nie dostaje na swoją działalność pieniędzy z PFRON.
OPS pomaga nie tylko osobom niepełnosprawnym.
Pomaga wszystkim, którzy mają problemy.
Na przykład nie potrafią sami się utrzymać.
Pracownicy OPS pomogą Ci w wypełnieniu dokumentów.
Na przykład wniosku o zasiłek
Warsztaty Terapii Zajęciowej
Warsztaty terapii zajęciowej (WTZ) to miejsca spotkań i pracy.
Terapia zajęciowa to różne zajęcia.
Na przykład plastyczne albo muzyczne.
Można tam porozmawiać z psychologiem.
Dzięki terapii zajęciowej możesz rozwijać swoje umiejętności albo talenty.
Terapia zajęciowa rozwija zaradność.
Zaradność jest wtedy kiedy radzisz sobie w różnych sytuacjach.
Terapia zajęciowa pomaga też przygotować się do pracy.
Pieniądze na WTZ daje PFRON.
WTZ zakładane są najczęściej przez organizacje pozarządowe.
Warto sprawdzić:
czy taki warsztat znajduje się w Twojej okolicy.
Konsultacje językowe
Agnieszka Przybyła-Wilkin, Instytut Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Warszawski
Pobierz opis działalności Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w tekście łatwym do czytania i zrozumienia (ETR, easy-to-read) (PDF, 765 kb)


