informacje o cookies!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Formularze

Tu znajdziesz dokumenty potrzebne do ubiegania się o refundację składek KRUS

1. W jaki sposób wypełnić pozycję nr 1 - Rodzaj dokumentu - we wniosku WN-U-A?

Wypełnienie pozycji numer 1 we wniosku Wn-U-A jest uzależnione od rodzaju dokumentu („Zgłoszeniowy”, „Korygujący”) oraz od tego, czy refundacja dotyczy składek rolnika, czy też domownika.

Wybierz rodzaj dokumentu „Zgłoszeniowy” (pole 1), jeżeli po raz pierwszy składasz wniosek Wn-U-A za dany kwartał.

Wybierz rodzaj dokumentu „Korygujący” (pole 5) w przypadku składania korekty wniosku Wn-U-A za dany kwartał.

Jeśli ubiegasz się wyłącznie o refundację poniesionej za siebie składki na ubezpieczenia KRUS, zaznacz (łącznie z jednym z pól 1 i 5) także pole 2 - „Dotyczący refundacji wyłącznie
w odniesieniu do wnioskodawcy”.

W przypadku, gdy ubiegasz się o refundację składek poniesionych wyłącznie za niepełnosprawnych domowników, zaznacz (łącznie z jednym z pól 1 i 5) także pole  3 - „Dotyczący refundacji wyłącznie w odniesieniu do domowników”.

W przypadku, gdy składasz wniosek o refundację składek poniesionych zarówno za siebie, jak i za niepełnosprawnego domownika (domowników), zaznacz (łącznie z jednym z pól 1 i 5)  także pole  4 – „Dotyczący refundacji zarówno w odniesieniu do wnioskodawcy, jak i do domowników”.

Uwaga!!! W przypadku zaznaczenia pola 3 lub 4 w pozycji 1 „Rodzaj dokumentu”, wypełnij także pozycję 11 wniosku - „Numery PESEL niepełnosprawnych domowników, których dotyczy wniosek”, poprzez wpisanie numeru (-ów) PESEL niepełnosprawnych domowników, o których refundację poniesionych składek ubiegasz się we wniosku.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.)

2. Jakie dane: numer NIP, numer PESEL, nazwisko, imię wpisuje w poz. nr 3, 4, 6,7 wniosku Wn-U-A wnioskodawca?

W pozycję nr 3,4,6,7 (numer NIP płatnika składek, numer PESEL, Imię i nazwisko) we wniosku

Wn-U-A wpisz dane, pod którymi jako rolnik jesteś zarejestrowany w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w celu opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.)

3. Jak uzupełnić pozycję 5 we wniosku Wn-U-A – Identyfikator adresu?

W pozycji 5 podaj pełne, siedmiocyfrowe oznaczenie gminy, na obszarze której masz miejsce zamieszkania.

Identyfikatory i nazwy jednostek podziału terytorialnego kraju (xls 397 KB).

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031,  z późn.)

4. Co należy wpisać w pozycji 9 – „Kwota należnych składek na ubezpieczenia emerytalno – rentowe” oraz w pozycji 10 – „Kwota należnych składek na ubezpieczenia wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie” wniosku Wn-U-A ?

We wniosku Wn-U-A, w pozycję 9 wpisz kwotę opłaconych w całości składek na ubezpieczenia emerytalno- rentowe. W pozycję 10 wpisz kwotę opłaconych w całości składek na ubezpieczenia wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie.

W sytuacji, gdy jako niepełnosprawny rolnik zobowiązany jesteś do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika, we wniosku Wn-U-A, w pozycji 9 i 10 wpisz sumę poniesionych w całości składek własnych i niepełnosprawnego domownika.

W przypadku, gdy jako pełnosprawny rolnik zobowiązany jesteś do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika, w pozycji 9 i 10 Wn-U-A wpisz wyłącznie  opłacone składki za niepełnosprawnego domownika.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.)

5. Jak należy wypełnić pozycję nr 11 we wniosku Wn-U-A – „Numery PESEL niepełnosprawnych domowników, których dotyczy wniosek”?

W pozycji 11 wpisz numery PESEL niepełnosprawnych domowników, których dotyczy składany wniosek. Niewykorzystane miejsca zostają puste.

W przypadku wpisania PESEL-i niepełnosprawnych domowników w polu nr 11, we wniosku Wn-U-A, pamiętaj o wypełnieniu pola 3 lub 4 w pozycji 1 („Rodzaj dokumentu”), we wniosku WN-U-A.

Uwaga!!! W pozycji nr 11 nie wpisuj numeru PESEL niepełnosprawnego rolnika, którego dotyczy wniosek.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.)

6. W jaki sposób uzupełnić pozycję 12 we wniosku Wn-U-A – „Otrzymana pomoc de minimis”?

Zaznacz pole 1 lub 2 w pozycji 12 we wniosku Wn-U-A lub nie wypełniaj tej pozycji jeżeli:

  • nie otrzymałeś pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub pomocy de minimis w rybołówstwie, bądź
  • otrzymałeś wyłącznie pomoc de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie lub pomoc de minimis w rybołówstwie udzieloną przez PFRON.

Zaznacz pola 3 w pozycji 12 we wniosku Wn-U-A – „Wnioskodawca otrzymał pomoc de minimis inną niż udzielona przez PFRON” – jeżeli otrzymałeś w okresie bieżącego roku i dwóch lat poprzedzających rok bieżący, pomoc de minimis inną, niż udzielona przez PFRON.

W przypadku zaznaczenia pola 3 w pozycji 12 musisz załączyć do wniosku Wn-U-A:

  • kopię zaświadczenia o uzyskanej pomocy de minimis innej niż udzielona przez PFRON albo
  • oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis.

Każde zaświadczenie lub oświadczenie załącza się jednokrotnie.

Załączone oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis powinno zawierać podstawowe dane dotyczące otrzymanej pomocy, tj.:

  • dane organu udzielającego pomocy (nazwa, adres, NIP),
  • dane beneficjenta pomocy (nazwa, adres, NIP),
  • wysokość pomocy (także w przeliczeniu na euro),
  • dzień udzielenia pomocy,
  • podstawę prawną udzielenia pomocy oraz okres, za który pomoc została udzielona.

POMOC DE MINIMIS

Zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego refundacja składek na ubezpieczenia społeczne jest udzielana jako pomoc de minimis .

Pomocy tej nie udziela się w przypadku, gdy jej wartość brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej w okresie bieżącego roku kalendarzowego i poprzedzających go dwóch lat, spowodowałaby przekroczenie kwoty:

  • 200 tyś. euro w przypadku osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gosp. inną niż w sektorze transportu drogowego towarów,
  • 100 tyś. euro w przypadku osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gosp. w sektorze transportu drogowego towarów. 

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rybołówstwie, pomoc nie może być udzielona w przypadku, gdy spowodowałaby ona przekroczenie w okresie bieżącego roku kalendarzowego i poprzedzających go dwóch lat:

  • maksymalnej kwoty pomocy stanowiącej równowartość 30 tys. euro,
  • skumulowanej kwoty pomocy dla rybołówstwa określonej dla RP,

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie, pomoc nie może być udzielona w przypadku, gdy spowodowałaby ona przekroczenie w okresie bieżącego roku kalendarzowego i poprzedzających go dwóch lat:

  • maksymalnej kwoty pomocy stanowiącej równowartość 15 tys. euro,
  • maksymalnej skumulowanej kwoty dla sektora produkcji rolnej określonej dla RP

W związku z tym wnioskodawca, który otrzymał pomoc de minimis (lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) – inną niż udzieloną przez PFRON, powinien przekazać Funduszowi zaświadczenia o udzielonej pomocy celem monitorowania wysokości tej pomocy.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1);
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) albo w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 717;
  • Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.

7. Jak uzupełnić pozycję numer 13 na wniosku Wn-U-A – „Kwota refundacji składek uzyskana ze środków publicznych za kwartał, którego dotyczy wniosek”?

W pozycji numer 13 wpisz kwotę zrefundowanych ze środków publicznych (innych niż PFRON) składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie), które otrzymałeś na podstawie innych przepisów. Niewypełnienie tej pozycji oznacza, że kwota zrefundowanych ze środków publicznych składek wynosi 0. Wypełnienie pozycji 13 kwotą wyższą niż 0 oznacza, iż "Należna kwota refundacji" będzie niższa o wykazaną w tej pozycji wartość.

Uwaga!!! W przypadku, gdy w pozycji numer 13 wniosku Wn-U-A wykażesz wartość wyższą niż 0, musisz wypełnić punkt 4 w Formularzu informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
(INF-O-PDR), poprzez wpisanie danych dotyczących otrzymanej pomocy.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.

8. Czy muszę wypełniać poz. 14 – „Należna kwota refundacji” we wniosku Wn-U-A? W jaki sposób należy obliczyć tę pozycję?

Nie musisz uzupełniać pozycji 14 we wniosku Wn-U-A. Może ona pozostać pusta. W takiej sytuacji System Obsługi Dofinansowań i Refundacji – wg wskazanego w objaśnieniu do wniosku Wn-U-A wzoru – wyliczy przysługującą wnioskodawcy kwotę refundacji.

 Pozycja ta jest wyliczana według równania:
(poz. 9 + poz. 10) – poz. 13.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.

9. Czy pozycje 5, 15-34 na wniosku Wn-U-A należy uzupełniać co kwartał?”

Nie. Pozycje 5, 15-34 na wniosku Wn-U-A wypełnij przy składaniu wniosku po raz pierwszy lub w razie aktualizacji danych.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.) 
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.

10. W jaki sposób wypełnić sekcję E.1. – „Adres zamieszkania” oraz E.2. – „Adres do korespondencji/Dane pełnomocnika” we wniosku Wn-U-A? Czy pozycje te należy wypełniać co kwartał?

W pozycjach 16-23 (Sekcja E.1.), wpisz adres wnioskodawcy.

Pozycje 26-34 wypełnij, jeżeli adres do korespondencji wnioskodawcy jest inny niż adres wykazany w sekcji E.1.
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa obejmującego składanie Wn-U-A, w poz. 25-34 wskaż  imię i nazwisko oraz adres do korespondencji pełnomocnika. Jednocześnie do wniosku załącz odpowiednie pełnomocnictwo.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.

11. Czy muszę uzupełniać we wniosku Wn-U-A poz. 35 – „Data opłacenia składek”?

Tak. W pozycji 35 podaj datę w formacie rok-miesiąc-dzień. W przypadku opłaty bezgotówkowej wpisz dzień obciążenia rachunku bankowego, a w przypadku opłaty gotówkowej wskaż datę wpłaty należności w placówce pocztowej lub innej placówce uprawnionej do poboru opłat.
W przypadku, gdy składasz korektę zerującą, czyli w poz. 9 i 10 wniosku Wn-U-A wpisujesz wartość 0, pozycja  35 może pozostać pusta.

Uwaga !!! Data opłacenia składek w pozycji 35 nie może być późniejsza od daty wysłania wniosku, ponieważ wniosek  o refundację należy złożyć po opłaceniu składek.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, Poz. 721 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., Poz. 690, z późn. zm.