Na stronie znajdziesz najświeższe aktualności dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Komunikat w sprawie najczęściej popełnianych błędów przez realizatorów projektów przy rozliczeniach umów zawartych w ramach art. 36 ustawy (...)
Uwzględniając wniosek Społecznej Rady Konsultacyjnej działającej przy Zarządzie PFRON, przekazujemy wykaz najczęściej popełnianych błędów przez realizatorów projektów przy rozliczeniach umów zawartych w ramach art. 36 ustawy o rehabilitacji.
- Dotyczące załączników rozliczeniowych:
- przedkładanie niepodpisanych załączników rozliczeniowych przez osoby upoważnione do reprezentacji,
- niewykazywanie w sprawozdaniu z realizacji zadania danych dot. wolontariatu oraz źródeł finansowania wkładu własnego,
- niewykazywanie w sprawozdaniu liczby osób biorących udział w poszczególnych szkoleniach, niewykazywanie terminów szkoleń lub wykazywanie błędnych terminów,
- niezgodności pomiędzy iloczynem części etatu i stawki wynagrodzenia (w przeliczeniu na pełny etat), a wartością kosztu ogółem w rozliczaniu wynagrodzeń personelu na podstawie list płac,
- niepodawanie informacji o uzyskanej kwocie dofinansowania wynikającej z art. 26 ustawy o rehabilitacji - w przypadku zatrudniania w projekcie pracowników niepełnosprawnych
- przenoszenie oszczędności do kategorii kosztów osobowych personelu administracyjnego i merytorycznego, niezgodnie z warunkami umowy,
- wyliczenie średniej kosztów (wynagrodzeń) na podstawie zerowych okresów,
- w których projekt nie był realizowany (projekt realizowany przez 10 m-cy, zaś wyliczenie średniej kosztu jest dokonane na podstawie 12 m-cy),
- błędne wyliczenia wskaźników ewaluacji, niepodawanie danych do wyliczenia wskaźników co uniemożliwia identyfikację błędu,
- niespójność danych dot. wskaźników ewaluacji wykazywanych w opisowym sprawozdaniu merytorycznym z danymi wprowadzonymi do ewidencji godzin wsparcia,
- rozliczanie wydatków niezgodnie z budżetem projektu (przekraczanie liczby beneficjentów, liczby szkoleń, średnich i maksymalnych stawek wynagrodzeń, wykazywanie innych dokumentów rozliczeniowych),
- wykazywanie w rozliczeniu kosztów niekwalifikowalnych - niezwiązanych bezpośrednio z realizacją zadania lub z okresem kwalifikowalności kosztów,
- wykazywanie kosztów podróży osób, które nie stanowią kadry projektu,
- wykazywanie w załącznikach rozliczeniowych (1 A, 1B, 2) niespójnych danych dotyczących dowodów księgowych (numery, daty, kwoty), a także niezgodnych z dokumentami źródłowymi,
- błędne wypełnianie załącznika 2 do sprawozdania: kilkakrotne wykazywanie tego samego dokumentu, zapisywanie tego samego wystawcy dokumentu na wiele różnych sposobów,
- niezałączanie do rozliczenia wszystkich dokumentów wymaganych zapisami umowy (np. materiały promocyjne, zaproszenia, plakaty, ulotki, materiały szkoleniowe, wydawnictwa - nie po 2 szt., raport i opinia z audytu, informacje o przesunięciach środków między kategoriami itd.),
- niestosowanie się do uwag zawartych w pismach przygotowanych przez pracowników dotyczących rozliczenia (powielanie błędów, o których Zleceniobiorca został poinformowany we wcześniejszej korespondencji),
- Dotyczące dowodów księgowych:
- błędne opisy dokumentów źródłowych - niezgodnie z zapisami umowy (brak klauzul wymaganych umową, klauzule/opisy w formie załączników itp.),
- brak dat potwierdzenia dokumentów za zgodność z oryginałem,
- podpisy faksymilą lub przez osoby nieupoważnione - brak pełnomocnictw,
- Pozostałe:
- niepełne lub błędne wpisywanie danych do EGW np. błędne nazwiska lub numery PESEL, wykazywanie pracy personelu, którego wynagrodzenia nie są ujmowane w rozliczeniu itp.